25JAARWEKANEDERLANDDEEL15ProfessionaliserenVanaf1993Werktehetmanagementeenconcentratiestrategieuit,waarbijdeuitgeverijmeernaarproduct/marktcombinatieswerdgeorganiseerd.Hetdoelwas:intensiveringenversnellingvandeWEKA-productontwikkeling,omdaarmeeeengoedeenautonomegroeiterealiseren.Naenigeorganisatorischeverschuivingenontstondenerin1995driesegmenten,teweten:1.techniek,2.bouw(enmilieu)en3.managementencommunicatie.Toenin1998despecialeunitLaw&FinancewerdingesteldwerdhetoorspronkelijkeWEKAonderdegemeenschappelijkenoemer`publishingunit\'gebrachtenwerdhetaantalsegmententotvijfuitgebreid:1.communicatie/onderneming&recht(onderleidingvanadjunct-uitgeverFrederiquevanderLoo);2.elektronica/informatica(BasStraub);3.personeel&organisatie(RubenBerghauserPont);4.bouw(HarryWisse)en5.techniek(KarinStarren).Totdestrategiebehoordeookdeaanvankelijklangzame,maarvanaf1996versterktdoorgevoerdeombouwvaneenvak/hobby-uitgeverijnaareenpurevakinformatie-uitgeverij.IntensiveringWEKAwasduidelijkaanhetprofessionaliseren.Datblijktbijvoorbeelduitdeintroductievannieuweinformatiedragers,deindelingvandeorganisatieovereenkomstighetfondsnaarsegmentenenhetvergrotenvanhetrendementperproduct.Ditwasmogelijkvanwegedegrotereomzettenentoegenomenwinsten,waardoorermeerpersoneelaandeslagkongaan;hetbedrijfgroeidevandertigmanin1992naarvijftigin1997.Metdiegroeikondeindividuelemedewerkerzichopeenbeperkteraantaltakenconcentrerenenzichopzijnofhaareigenvakgebiedspecialiseren.51 Nieuwe technologie
Marielle HovemannScoor meer met een online shop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden spaarprogramma online.
Demo Lees publicatie 10062Home